企画展

Nerhol 水平線を捲る

Nerhol: Turning the leaves of horizons

2024年9月6日[金] – 11月4日[月・祝]

会期

2024年9月6日[金] – 11月4日[月・祝]

休館日・休室日

9月9日[月]、24日[火]、10月7日[月]、21日[月]
※第1月曜日は全館休館

観覧料

一般1,200円(960円)、大学生700円(560円)、小・中学生、高校生無料
※障害者手帳をお持ちの方とその介護者1名は無料
※( )内は前売券、および市内在住65歳以上の料金
※前売券は、ミュージアムショップまたはローソンチケット(Lコード:34662)、セブンイレブン(セブンチケット)、千葉都市モノレール「千葉みなと駅」「千葉駅」「都賀駅」「千城台駅」の窓口にて9月5日まで販売(9月6日以降は当日券販売)

◎本展チケットで7階企画展「Nerhol展関連 コレクション展Coexistence」、5階常設展示室「千葉市美術館コレクション選」もご覧いただけます
◎ナイトミュージアム割引:金・土曜日の18:00以降は観覧料半額
◎10月18日(金)は「市民の日」につき観覧無料

主催

千葉市美術館、朝日新聞社

協力

Yutaka Kikutake Gallery

 Nerhol(ネルホル)は、田中義久(1980–)と飯田竜太(1981–)により2007年に結成されたアーティストデュオです。二人の対話を契機に、人や植物など「移動」にまつわる様々な事象のリサーチを通じ、他者に開かれてきた長年におよぶ表現活動の歩みを、美術館で初となる大規模な個展によって紹介します。
 Nerholの活動は、グラフィックデザインを基軸とした田中と、彫刻家である飯田の協働性を特徴としています。人物の連続写真を重ねて彫る初期のポートレートから、今日では帰化植物*や珪化木*、アーカイブ映像まで対象を広げ、独自の世界観を深化し続けてきました。写真と彫刻、自然と人間社会、見えるものと見えないものといった複数の境界/間を、日々の会話のように行き来して紡がれてきた作品は、私たちを多様な解釈へと誘います。
 「Nerhol 水平線を捲(めく)る」展では、これまでの活動における重要作や未発表作に加え、千葉市の歴史や土地と関わりの深い蓮をテーマとした最新作、さらには二人が選ぶ美術館のコレクションを展示し、この場所だけでしか体験できない空間を創出します。人間の知覚や現代社会における一義的な認識では捉えることができない、Nerholによる時間と空間の多層的な探究は、千葉の地で豊かな展開を見せることでしょう。

*帰化植物(きかしょくぶつ) 自生地から日本国内に持ち込まれ野生化した外来種の植物
*珪化木(けいかぼく) 地中で長い時間をかけて珪酸が浸透し石化した植物

 

Nerhol, formed in 2007, is the artist duo of Yoshihisa Tanaka (b. 1980) and Ryuta Iida (b. 1981). This first major museum exhibition dedicated entirely to Nerhol showcases the long and determinedly open journey taken by the pair in their artistic endeavors, which are born out of research inspired by their conversations on phenomena surrounding “migration” as it pertains to people and plant life.
Nerhol’s activities are characterized by the collaborative mix of Tanaka’s efforts primarily in graphic design, and Iida’s contribution as a sculptor. From their early portraits produced by layering serial photographs of people then carving into them, the duo’s subjects have expanded to include naturalized plants, petrified wood, and archive footage, as they dive ever more deeply into their highly idiosyncratic worldview. Works woven by traversing in the to-and-fro manner of everyday conversation multiple boundaries/gaps between photography and sculpture, nature and human society, visible and invisible, invite us in turn to multiple interpretations.
As well as important works from previous projects, and a number debuting here, “Nerhol: Turning the leaves of horizons” presents the duo’s most recent project, which takes as its theme the lotus flower, a bloom with close ties to history and locality in the city of Chiba, plus items selected by the artists from the museum’s collection, creating a space and experience unique to this place. Nerhol’s multilayered, mind-blowing explorations of things temporal and spatial in the realms of human intellect and modern society unfold here, in Chiba, with greater abundance than ever.

プロフィール
Nerhol

田中義久と飯田竜太により2007年に結成されたアーティストデュオ。紙と平面的構成によるグラフィックデザインを行う田中と、紙や文字を素材とする彫刻家の飯田からなる。2012年に発表された人物を数分間撮影し、出力された200枚のカットを重ね、彫刻を施したポートレートシリーズで大きな注目を集める。写真と彫刻を往還する独自の表現を通じ、現代的な視点から人間社会と自然環境、時間と空間に深く関わる多層的な探究を続けている。近年の主な個展に、「Tenjin, Mume, Nusa(太宰府天満宮宝物殿、福岡、2024)、「Beyond the Way(レオノーラ・キャリントン美術館、メキシコ、2024 )、「Reverberation(The Mass、東京、2023)、「Affect(第一生命ギャラリー/M5 GALLERY、東京、2023)、「critical plane(Yutaka Kikutake Gallery、東京、2021)など。主なグループ展に「第八次椿会 ツバキカイ8 このあたらしい世界」(資生堂ギャラリー、東京、2021–23)、「New Photographic Objects 写真と映像の物質性」(埼玉県立近代美術館、2020)、「VOCA2020 現代美術の展望新しい平面の作家たち」(上野の森美術館、東京、2020)など。主な受賞歴に、「VOCA賞」(2020) 
Photo by Sakiko Nomura

Artist duo formed in 2007 by Yoshihisa Tanaka, who works in graphic design involving paper and two-dimensional composition; and Ryuta Iida, whose sculpturess employ paper and text. Nerhol garnered considerable attention for their 2012 portrait series made by taking photos of people over several minutes, then stacking up 200 prints of these photos and carving into them. In highly original expression that shifts nimbly between photography and sculpture, Nerhol continue their profound, multilayered explorations of human society and the natural environment, time and space, from a contemporary perspective.
Recent solo exhibitions include “Tenjin, Mume, Nusa” (Dazaifu Tenmangu Museum, Fukuoka; 2024), “Beyond the Way” (Leonora Carrington Museum, Mexico; 2024), “Reverberation” (The Mass, Tokyo; 2023), “Affect” (Dai-ichi life gallery, M5 Gallery, Tokyo; 2023) and “critical plane” (Yutaka Kikutake Gallery, Tokyo; 2021); and among their major group show participations are “Tsubaki-kai 8: This New World” (Shiseido Gallery, Tokyo; 2021–23), “New Photographic Objects” (The Museum of Modern Art, Saitama; 2020), and “VOCA The Vision of Contemporary Art Exhibition 2020,” The Ueno Royal Museum, Tokyo), at which they received the VOCA Prize.

Search