所蔵作品
作家名
葛飾 北斎
かつしか ほくさい
KATSUSHIKA Hokusai
[1760-1849]
作品名
冨嶽三十六景 神奈川沖浪裏
ふがくさんじゅうろっけい かながわおきなみうら
The Great Wave off the Coast of Kanagawa, from the series, Thirty-six Views of Mt. Fuji
技法/材質
横大判錦絵
寸法
24.8×37.3cm
制作年
天保2~4年(1831~33)頃
受入年度/種別
平成07年度/購入
分類
浮世絵版画/近世版画
所蔵品番号
2953011
このシリーズは、霊峰富士(れいほうふじ)に対する庶民の信仰心に支えられて、大変人気を呼んだらしい。さらにこの頃浮世絵版画の絵具として使われるようになった舶来の絵具であるプルシャン・ブルー、いわゆるベロ藍(ベロ、ベロリン藍とも)を積極的に用いて「藍摺(あいずり)」として売り出した色彩感覚も注目される。主版を藍で摺った36図が出版された後、主版が墨摺の、俗に「裏富士」とも呼ばれる10図が追加されている。
 ダイナミックな波のうねりに圧倒される刺激的な作品として、つとに名高い北斎の代表作である。豪快に立ち上がる波が、大きく雄大なはずの富士山を小さい存在に位置付け、さらに波の飛沫が生き物のような動きを備えるのに対し、翻弄される小船に乗る漕ぎ手たちは人形のように動きを硬直させている。
This series, supported by the belief among the general populace of Fuji as a sacred mountain, seems to have drawn great popularity. Furthermore, it makes positive use of Prussian blue (Berlin blue), foreign-imported pigment that began to be used as a pigment in Ukiyo-e of around this time. It drew attention for its color sense and was sold as an “aizuri (indigo print)”. After 36 pictures were published printed with key blocks in indigo, 10 more were added that were unofficially called “Urafuji (back of Mt. Fuji)” and were printed with key blocks in black ink.
A stimulating artwork with the overwhelming swell of the dynamic waves, it has been Hokusai’s famous representative work for a long time. The wave rising up powerfully makes a small presence of Mt. Fuji which ought to be the one that is great and magnificent. Also, the spray from the wave displays movements that appear like a living creature, while the movements of the rowers aboard the small boat that is being tossed about is rigid like that of dolls.
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