千葉市美術館30周年
所蔵作品
作家名
鈴木 春信
すずき はるのぶ
SUZUKI Harunobu
[1725-1770]
作品名
はん七 坂東彦三郎
はんしち ばんどうひこさぶろう
The Actor Bandō Hikosaburō Ⅱ Selling Hats as Hanshichi
技法/材質
細判紅摺絵
寸法
31.0×14.0cm
制作年
宝暦10年(1760)
受入年度/種別
平成05年度/購入
分類
浮世絵版画/近世版画
所蔵品番号
2933153
春信が浮世絵界にデビューしたのは、宝暦10年(1760)頃と考えられている。その年の6月市村座の「曽我万年柱」に取材した役者絵で、菅笠半七に扮した坂東彦三郎を、その家紋と「さそはれて 風のあぢ見ん すゝきはら」の句と共に描き出した作品である。
 明和期(1764〜72)に入り、錦絵が創始された後にはほとんど役者絵を描かず、「われは大和絵師也、何ぞや河原者の形を画にたへん」といったことが伝えられる春信であったが、当初は同時期に活躍していた鳥居清満(1735〜85)の役者絵に倣いながら、このような細判紅摺の役者絵を多く手掛けていたらしい。「鈴木板」とある版元は、この頃の作品に限って認められるが、近年ボストン美術館に所蔵される『絵本わかみどり』[宝暦11年(1761)刊]の奥付に「江戸橋本町二丁目 鈴木伊兵衛開板」とあることが確認されたことから、この版元が初期の春信作品の出版を担っていたものと推定されている。
Harunobu is thought to have made his debut in the world of Ukiyo-e in around Hōreki 10 (1760). An actor print on the subject of the play “Soga Mannen-bashira” held at the Ichimura-za Theatre in the 6th month of that year, this work depicts Bandō Hikosaburō as Sugegasa Hanshichi, his family crest as well as the verse, “Sasowarete Kaze no aji min Susukihara (Tempted by the breeze, have a taste of it, fields of pampas grass)”.
Once in the Meiwa Period (1764-72) and after the founding of the nishiki-e, brocade print, there were hardly any actor prints produced at all. It was Harunobu who allegedly said, “I am a Yamato-e (Japanese classical) artist, why should I draw such low beings as actors?”, yet he seems to have put his hand to many hosoban (narrow format), benizuri (pink and green-printed) actor prints like this, in imitation of the actor prints of Torii Kiyomasa (1835-85) whose activity coincided with the early part of Harunobu’s career. The publisher, as given by “Suzuki-han” is only seen in works around this time. However, since confirmation in recent years of a certain “Edobashi Honchō Nichōme, Suzuki Iheemon-kaihan” in the colophon of Ehon Wakamidori (Picture Book: Verdant Green) [published in Horeki 11 (1861)] in the MFA, Boston collection, it is assumed that it was this publisher who took on publishing of Harunobu’s early-period works.
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