作家名 |
鈴木 春信
すずき はるのぶ
SUZUKI Harunobu
[1725-1770]
|
---|---|
作品名 |
見立寒山拾得
みたてかんざんじっとく
Parody of Hanshan and Shide
|
技法/材質 |
中判摺物
|
寸法 |
26.9×19.6cm
|
制作年 |
明和2年(1765) 絵暦
|
受入年度/種別 |
平成05年度/購入
|
分類 |
浮世絵版画/近世版画
|
所蔵品番号 |
2933001
|
中国唐代の僧寒山と拾得は、天台山国清寺の豊干禅師の弟子で、その無垢でユーモラスな姿が、古来禅画等に多く描かれてきた。通常寒山は巻物を、拾得は箒を持って表される。その姿を江戸の娘に置き替えて描いた見立絵(やつし絵)である。「巨川工」とあるのは、当時の絵暦交換会流行を先導した人物で、1600石の旗本大久保甚四郎忠舒の俳名であることがわかっており、巨川の依頼により春信が制作した摺物であることがわかる。娘の顔および巻物の部分が傷んでおり、直されているが、「...菊かさね しもふりつき しはす めいわ二 きのとのとりのとし」の字が判読できることから、明和2年の小の月を表していることがわかる。
Chinese Tang-dynasty priest Hanshan and Shide were disciples of Zen priest Fenggan at Mt. Tiantai Guoqing Temple, and their innocent and humorous image was often portrayed in ancient Zen illustrations, etc. They were usually depicted with Hanshan holding a scroll, and Shide holding a broom. This is a mitate-e, parody (yatsushi-e, adaptation) in which that stance has been substituted with women from Edo. The “Kyosen kō (idea by Kyosen)” is the poetic name of Ōkubo Jinshirō Tadanobu, a Hatamoto shogunal vassal with a stipend of 1,600 koku, the individual leading the fashion for egoyomi calendar exchange parties at the time, and shows that it was a surimono private print produced by Harunobu on commission from Kyosen. Part of the woman’s face and scroll have been damaged and repaired, but since the writing “…kiku kasane shimo furitsuki shiwasu meiwa ni kinotonotori no toshi (Chrysanthemums abound and frost settles, 12th month, the 2nd year of Meiwa” is legible, it can be understood to describe the short months of Meiwa 2 (1765).