所蔵作品
作家名
鳥居 清広
とりい きよひろ
TORII Kiyohiro
[?-?]
作品名
ぢかみうり 中村富十郎
ぢがみうり なかむらとみじゅうろう
Actor Nakamura Tomijūrō as a Fan Seller
技法/材質
細判紅摺絵
寸法
31.0×14.2cm
制作年
宝暦2~8年(1752~58)
受入年度/種別
平成03年度/購入
分類
浮世絵版画/近世版画
所蔵品番号
2913006
扇に貼る地紙を入れた箱を担いだ地紙売り姿の初代中村富十郎(1719~86)である。浮世絵では地紙売が、女性の目を引く色男として描かれることが多いが、髪型をよく見ると娘の変装姿のようである。細身で華奢な役者の描写は、この時期の鳥居派が盛んに制作していた画風と形式であり、これは直後に浮世絵界にデビューした鈴木春信(1725?~70)の初期作にも受け継がれている。地紙の箱には富十郎の定紋である矢車と瀬川菊次郎(1715~57)または二代目瀬川菊之丞(1741〜73)の結綿紋が入っており、また手に持つ扇は二代目市川海老蔵(1688~1758)の矢の根五郎となっているので、この3人が共演している芝居が題材となっている可能性もあるが、取材された芝居は判明していない。
Nakamura Tomijūrō I (1719-86) as a fan paper-seller, carrying a box on his back containing the surface papers to stick onto fans. In Ukiyo-e, fan paper-sellers are often depicted as iro-otoko, handsome men, drawing the eyes of women, however a close look at his hairstyle suggests he is disguised as a girl. The portrayal of slender and lightly-built actors is the style and form produced in abundance by the Torii School of this period, and was inherited in the early work of Suzuki Harunobu (1725?-70) who made his debut in the Ukiyo-e world just after this. The box containing fan papers is decorated with the yaguruma, arrow wheel, family crest of Tomijuro, as well as the yuiwata, tied cotton, crest of Segawa Kikujirō (1715-57) and Segawa Kikunojō II (1741-73), while the fan he holds in his hand shows Ichikawa Ebizō (1688-1758) as Yanonegorō. This suggests the possibility of a play of that name in which he performed alongside these other three, yet such a play has not been found.
Search