千葉市美術館30周年
所蔵作品
作家名
菊川 英山
きくかわ えいざん
KIKUKAWA Eizan
[1787-1867]
作品名
花魁図
おいらんず
A Courtesan
技法/材質
絹本着色 1幅
寸法
101.2×37.8cm
制作年
文化期(1804~18)
受入年度/種別
平成03年度/購入
分類
近世までの絵画
肉筆浮世絵
所蔵品番号
2911011
打掛の朝日に烏の大模様は、元日早朝の烏の鳴き声が神の使いとしてめでたく聞かれるという《初烏》であるらしく、正月の遊女の晴れの装いを描いたものだろう。英山の肉筆画は多くないが、確かな技量を持った絵師であることが認められる。衣紋線に見る勢いのある線とは反対に、顔貌や髪の描写は、丁寧な処理で繊細な美しさを持っている。本図の豪華な衣裳模様の描き込みはとりわけ念入りで、並々ならぬ気迫のこもった作品と見受けられる。白い肌の花魁の顔の瞼と頬にはうすい赤の色が入れられ、唇は笹色紅の化粧をしている 。
The large design of the morning sun and crows on the outer garment appears to portray “Hatsu garasu”, hearing the auspicious sound of a crow calling, as the messenger of the gods, at sunrise on New Year’s Day. It likely depicts the grand attire of a courtesan at the New Year. Although Eizan’s hand-paintings are few in number, we can acknowledge him as an artist with undoubted skills. In contrast to the powerful lines seen in her clothes, the depiction of the facial features and hair is carried out carefully and has an intricate beauty. Particular attention was given to the drawing of the design of the gorgeous garment in this work, and can be seen as a work of extraordinary determination. Faint red has been added to the white skin of the eyelids and cheeks on the courtesan’s face, and her lips are made up in sasairo (metallic green) rouge.
Search