作家名 |
葛飾 北斎
かつしか ほくさい
KATSUSHIKA Hokusai
[1760-1849]
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作品名 |
冨嶽三十六景 相州仲原
ふがくさんじゅうろっけい そうしゅうなかはら
Nakahara in Sagami Province, from the series, Thirty-six Views of Mt.Fuji
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技法/材質 |
横大判錦絵
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寸法 |
25.4×37.0cm
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制作年 |
天保2~4年(1831~33)頃
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受入年度/種別 |
平成02年度/購入
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分類 |
浮世絵版画/近世版画
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所蔵品番号 |
2903021
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冨嶽三十六景》36図の刊行の後に追加された10図、主版に墨を用いたいわゆる「裏富士」に属する作品である。少し視線を高くしつつ、富士山を背景に相州仲原(現在の神奈川県平塚市中原)の大山道における人々の往来の様子を描いている。江戸時代中期頃より盛んになった大山詣でのために整備された道で、様々な人が通る様子が描かれている。右から、商標をつけた風呂敷包を背負って、商品である反物などを運ぶ商人、次は修験者、参詣客を当て込んで天秤棒を担いで行商する男、橋の上には、頭に桶を載せ、鍬に薬缶を掛けて持ち、赤子を負ぶうたくましい農婦が描かれている。さらに厨子を背負い、鉦(かね)を持った人物を従えて橋を渡ろうとしているのは六十六部(ろくじゅうろくぶ)と呼ばれる巡礼者や、小川の獲物を漁る男の姿もあって生活感がある。道の脇に立つのは、地蔵か道祖神か、石彫の裏側が見えている。
An artwork belonging to the so-called “Urafuji (back of Mt. Fuji)” using black ink on the key block, and among the 10 additional prints following the publication of the 36 prints in the series “36 Views of Mount Fuji”. It depicts, from a slightly raised viewpoint, the comings and goings of people on the Oyama Road at Nakahara in Sagami Province (present-day Nakahara in Hiratsuka City, Kanagawa Prefecture) with Mt. Fuji as backdrop. It shows various people passing along the road that was laid for pilgrimages to Mt. Daisen, which became popular from around the mid-Edo Period. From the right is portrayed a merchant with a carrying cloth on his back bearing his trademark and carrying a roll of cloth. Next is a mountain ascetic, then a man shouldering a carrying pole doing business targeting visitors on a pilgrimage, while on the bridge is a strong farming woman with a barrel on her head, carrying a kettle hanging on a hoe, and with a baby on her back. Also, the person carrying a miniature shrine on his back accompanied by a figure holding a handbell and about to cross the bridge is a pilgrim called a Rokujūrokubu, and giving a sense of everyday life is a depiction of a man fishing for a catch in the small river. Beside the road stands a stone sculpture seen from the back of Jizo or a traveler’s guardian deity.