所蔵作品
作家名
葛飾 北斎
かつしか ほくさい
KATSUSHIKA Hokusai
[1760-1849]
作品名
冨嶽三十六景 相州七里浜
ふがくさんじゅうろっけい そうしゅうしちりがはま
Shichiri-ga-hama Beach in Sagami Province, from the series, Thirty-six views of Mt.Fuji
技法/材質
横大判錦絵
寸法
25.3×37.1cm
制作年
天保2~4年(1831~33)頃
受入年度/種別
平成02年度/購入
分類
浮世絵版画/近世版画
所蔵品番号
2903020
七里浜から富士を望む図で、中景は江ノ島とも言われているが、樹木が大きく描かれることから小動岬(こゆるぎみさき)をイメージしたものかもしれない。藍摺の清々しい味わいがよく伝えられる作品の1つで、藍と緑のぼかしを多用し、中景に濃い藍色を配することで画面を引き締めている。空には入道雲が立ち上がっていることから、季節は夏と考えられるが、涼感の高い色はむしろ爽やかである。
 この色彩感覚が象徴的であるのと同時に、生活感のある人物などを描き込まないことで、どこか異空間のような現実味のない冷淡な感じを受けるのが、しばしば北斎の風景画に見られる面白さでもある。摺も早く保存も良好な本版は、透明感と空間の広がりがより印象的である。
A picture looking over to Mt. Fuji from Shichirigahama Beach that is said to include Enoshima in the middle distance, yet judging from the large trees portrayed it may well be an image of Koyurugi Cape. An artwork conveying well the fresh charm of aizuri (indigo printing), it uses much gradation of indigo and green, and scatters splashes of intense indigo in the middle distance to bring the scene together. The thunderclouds rising in the sky suggests it might be summer, yet the colors with their sense of coolness give more of a fresh, bracing feel.
The sense of coloring is symbolic and at the same time there are no people depicted in it to give a sense of everyday living. This indifferent feeling of a lack of reality somehow like another dimension is a point of interest often found in Hokusai’s landscapes. This print is an early printing maintaining a good condition, which makes the areas of translucence and space even more impressive.
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